Afişul publicitar este văzut că o formă de promovare, cea mai puţin cotisitoare, dar cu cele mai mari efecte raportate la costuri, întrucât efectul vizual are cel mai mare impact asupra privitorului: de a atrage atenţia.

Avantaje ale afișului publicitar:

Acoperire și frecveță mare: mesajul publicitar poate fi transmis pe arii extinse, atingând zilnic audiențe extrem de largi şi de vaste.Conferinta-2012
Plasare strategică și selectivă: locațiile se aleg în funcție de obiective asigurând comunicarea eficientă prin targetare specifică a grupurilor țintă.
Eficiența: mesajul nu poate fi evitat, iar fragmentarea media nu se produce.
Imagine: stimulează notorietatea și loialitatea pe termen lung față de brand.
Funcționalitate: facilitează strategiile de la punctele de vânzare și pe cele de merchandising și mărește șansele de răspuns la mesajele promoționale.
Creativitate: oferă potențial creativ nelimitat, mărește distribuția media, folosind o gamă largă de formate.
Direcționare: oferă suport direcțional, fiind în proximitatea punctelor de vânzare.
Impact: omniprezenţa creată şi diversitatea formatelor asigură impactul
Flexibilitate: posibilitatea desfăşurării de campanii de imagine, tactice şi promoţionale care se adaptează la toate stadiile unei campanii.

Sfaturi pentru realizarea unui afiş publicitar:

Din experiență, am apucat să văd sute de afișe pe care era nevoie să le aprob. De multe ori am făcut greșeli, aprobându-le pe cele nepotrivite, însă am învățat din consecințe – unele pur și simplu nu erau băgate în seamă și am investit bani degeaba în print. Am aflat mai exact ce trebuie să conțină un afiş publicitar eficient.

Am văzut și multe afișe din mediul business, unele eficiente, iar altele care nici măcar nu atrăgeau atenția. Indiferent în ce mediu lucrezi, dacă dorești să faci un afiş publicitar care să stârnească multe reacții, îți recomand să ții cont de următoarele sfaturi:

1) Ține cont de tipul de oameni cărora te adresezi!
Ține cont că dacă aceste persoane sunt grăbite (așa sunt majoritatea), și nu vor avea timp să citească afișul dacă nu le va stârni interesul.

2) Nu adăuga mult text pe un afiş publicitar!
Acest lucru depinde foarte mult și de locul unde vrei să lipești afișul, iar locul depinde de oamenii pe care îi ai în target. De exemplu, dacă produsul său serviciul promovat se adresează doar tinerilor sau oamenilor în vârstă, din clasa mijlocie, poate fi lipit și într-o stație de autobuz, unde majoritatea au timp să îl citească. Dar, în acest caz, textul trebuie să fie foarte bun ca să îi facă pe oameni să citească tot. Așa că, indiferent de caz, recomand că afișul să nu fie încărcat și să fie ușor de citit.

3) Afișul nu este un anunț!
Mulți oameni fac această confuzie când scriu afișe, iar stilul în care îl scriu îi dă aspectul unui anunț de mica publicitate. Majoritatea IMM-urilor nu își permit să investească în afișe, și recurg la anunțuri, însă dacă ai ocazia să faci un afiş publicitar pentru o firmă, fă-l ca și cum ar fi afișul unei multinaționale! Însă nu păcăli pe nimeni, nu îți supraestima serviciile.

4) Folosește un singur font și maxim 2 culori la text!
Am văzut multe afișe cu text bold, italic, regular, cât și subliniat și de 3-4 culori diferite. E foarte obositor să citești un astfel de afiș, și în plus parcă strigă la tine. Simplitatea scrisului e cel mai important aspect de design.

5) Titlul, nu sloganul, trebuie să iasă în evidență!
Am văzut afișe pe care sloganul era pus în plan principal, iar titlul campaniei sau produsului promovat erau scrise mai mic. În 99% din cazuri, nu sloganul e cel care vinde, ci titlul! Acesta e chemarea la acțiune de care au nevoie atâtea produse pentru a fi vândute mai bine.

6) Nu încărca un afiş publicitar cu multe poze!
Un colaj de poze sau imagini de tip înainte și după poți folosi pe bannere sau afișe mari cât clădirile, însă acelea sunt pentru firmele care își permit. De regulă, mărimea de afiș preferată de IMM-uri sau ONG-uri este A3 sau A2, pe care nu încap prea multe elemente. Oricum, simplitatea și ușurința înțelegerii mesajului e cea care vinde la majoritatea oamenilor, indiferent din ce public țintă fac parte.

7) Afișul trebuie să atragă atenția de la distanță!
Închipuie-ți că are o rază de câțiva metri în jurul lui pe care este lizibil. Astfel, oamenii care îl văd de la distanță, și care de regulă sunt mai mulți, dacă e lipit într-un spațiu deschis, nu se vor apropia de el dacă nu li se pare interesant. E clar că nu poți pune un text suficient de mare să îi cheme pe toți să citească ce scrie dedesubt, dar design-ul poate fi suficient de convingător încât să îi atragă. Cum te asiguri de acest lucru? Trebuie ca din design să se înțeleagă despre ce serviciu sau produs este vorba.

8) Nu folosi imagini banale sau care au mai fost folosite!
Înainte să faci un afiş publicitar despre un anumit produs său serviciu, încearcă să afli ce alte afișe asemănătoare s-au mai făcut, doar ca să nu repeți ideea și să vii cu ceva nou. Încearcă să gândești în afara cutiei și să privești din altă perspectivă produs. Dacă e vorba de un produs de care piața este saturată, cum ar fi un brand de suc sau de bere, atunci încearcă prin afiș să nu scoți în evidență produsul, ci o nevoie pe care acesta o rezolvă. De exemplu, nimeni nu îți bea sucul dacă spui despre el pur și simplu că e cel mai bun, ci dacă spui că pe timp de vară, la drum lung, acesta îți poate deveni cel mai bun prieten.

9) Fă mai multe tipuri de afișe, targetate!
O campanie este mai eficientă dacă este mai bine targetată, însă pentru asta e nevoie și de puțin mai multă muncă din partea copywriter-ului. Dacă ai un produs pentru mai multe categorii de oameni, fă același design de afiș, însă cu text adaptat pe categoriile de oameni, și lipește afișele în locurile cel mai des frecventate de aceștia. De exemplu: vrezi să vinzi un târg de job-uri către studenți. Fă câte un tip de afiș pentru fiecare sector economic din care ai job-uri disponibile la târg! Pentru studenții de la Economie, pune un afiș specific, pentru cei de la Inginerie, pune alt afiș, etc.

10) Nu folosi afișul destinat mediului offline, și în mediul online!
Pe internet oamenii văd altfel informația. Un afiș pe care în mod normal trebuie să îl vadă A3 sau A2, nu îl vor percepe prea bine dacă îl văd pe Facebook sau pe vreun site. Pe internet adaptează-te și fă un banner echivalent pentru acel afiș, care să aibă mai puțin text (pentru că text încape, cât cuprinde, în spațiile de lângă).

11) Cât de clar este afișul tău?
Oamenii nu au răbdare să descifreze vreun cod ascuns sau să citească printre rânduri. Ei întâmplător văd afișul, și dacă au timp și răbdare se opresc să îl citească. Așa că fă-l ca ei să înțeleagă din prima mesajul, și să reacționeze pe termen scurt; altfel, dacă nu mai văd alt material al aceluiași brand, vor uita de el.

Și mai am un ultim sfat pentru cei care au printat deja afișul:

Lipește-l acolo unde publicul țintă își petrece timpul mai des! Degeaba faci un afiș pentru studenți, de exemplu, dacă îl lipești într-un centru de afaceri.